سیچلاید آمریکایی : جک دمپسی (Rocio octofasciatum)

نام علمی: Rocio octofasciatum


نام مشترک : جک دمپسی


نام انگلیسی: jack dempsey


سطح مراقبت : متوسط تا مشکل توصیه شده است مبتدی ها از این ماهی مهاجم کار خود را آغاز نکنند


اندازه ماهی: تا ۸ اینچ (۱۵ سانتی متر)


اسیدیته آب : ۶.۵ – ۷.۵


سختی آب : 5- 13


دمای مورد نیاز: ۲۲ تا ۲۵درجه سانتیگراد


طول عمر: درصورت نگهداری مناسب ۱۰ تا ۱۵ سال


منبع / زیستگاه: مکزیک ، گواتمالا ، هندوراس ، کاستاریکا


رفتار / خلق و خو: سیچلاید جک دمپسی که نام خود را از یک بوکسور عاریه گرفته است یکی از زیباترین و جذاب ترین ماهیان آمریکای جنوبی به شمار می آید . آکواریوم آنها باید مملو از گیاهانی با ریشه های بیرون از آب و شناور بوده و بستر آکواریوم آنها از شن های ریز و البته عمیق تشکیل شده باشد . کم نور بودن آکواریوم و وجود مکان هایی برای پنهان شدن جک دمپسی ، حساس بودن آن به اسیدیته آب و تعویض ۲۵ در صدی آب آکواریوم هر دو هفته یک بار از دیگر مواردی است که باید در نگهداری از این ماهی مورد توجه قرار داد .


جنسیت: در سیچلاید جک دمپسی نر ها نسبت به ماهیان ماده درخشان تر بوده و خال های بیشتری بر روی بدن دارند و لبه های پشتی و مقعدی آنها قرمز تر به نظر می آید .


جفتگیری / تولید مثل: پس از جفت گیری جک دمپسی ها جنس نر و ماده شروع به تمیز کردن سطح سنگ یا چوب صافی که قبلا در بستر آکواریوم تعبیه کرده اید خواهند نمود. در هنگام تخم ریزی به طور میانگین جک دمپسی ماده حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ تخم خواهد گذاشت و جنس نر بلافاصله آنها را بارور می سازد .بعد از پایان تخم ریزی والدین بسیار پرخاشگر شده و با وسواس زیادی به محافظت از تخم ها خواهند پرداخت در این زمان ماهیانی که حتی از روی کنجکاوی به قلمرو انها نزدیک شوند زخمی و کشته خواهند شد لذا توصیه شده است که زاد و ولد این ماهیان در تانکی مجزا صورت گیرد. پس از هچ شدن تخم ها والدین نوزادان را به گودالی که نزدیکی محل تخم ریزی از قبل تهیه کرده اند رانده و در همانجا با وسواس زیاد از آنها نگهداری می کنند . نوزادان پس از جذب کیسه زرده از موکوسی که از بدن والدین ترشح می شود تغذیه می کنند

بیشتر بدانید:  سیچلاید آمریکایی : سیچلاید تگزاسی (Herichthys cyanoguttatus)

حجم آکواریوم: برای یک جفت بالغ حداقل ۲۰۰ لیتر آب


سازگاری : معمولا به صورت جفت نگهداری می شوند اما می توان آنها را با ماهیان بزرگ ترو با خصوصیات رفتاری مشابه مانند سایر سیچلایدهای مهاجم و گوشتخوار نگهداری نمود .


رژیم غذایی : ماهیان کوچکتر و کرم های خونی ، دل گاو و مرغ به شرط حذف چربی و تغذیه محدود ، میگو، گرانول سیچلاید ها . توصیه شده است که هر از چند گاهی با خیار و برگ کاهو یا اسفناج هم تغذیه شوند تا آسیبی به گیاهان طبیعی شما وارد نسازند


منطقه شنا: تمام سطوح آکواریوم


حفاظت محیط زیست: مورد ارزیابی قرار نگرفته


بیماری ها:

White spot Disease

Hole-in-the-Head Disease

Bacterial Infections

استفاده از مطلب بدون ذکر عنوان ممنوع : سایت جامع ماهیان زینتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *