آنچه باید در مورد کربن فعال بدانید

آنچه باید در مورد ذغال اکتیو یا کربن فعال بدانید

ذغال اکتیو یا کربن فعال متداولترین فیلتر شیمیایی است که عمدتا از پوسته نارگیل  و ذغال ساخته می شود . کربن فعال می تواند بسیاری از مواد مضر را در منافذ کوچک خود به دام اندازد.

کاربرد کربن فعال در آکواریوم چیست ؟

 در آکواریوم ها معمولاً از کربن فعال برای حذف

  1.     کلر و کلرامین
  2.     تانن هایی که باعث تغییر رنگ آب می شوند
  3.     فنل هایی که باعث بوی بد می شوند
  4.     داروهای خاص

 برخی از مواد حذف شده توسط کربن فعال عبارتند از: مس ، ازن ، کلر ، آنتی بیوتیک ، برخی پروتئین های محلول و کربوهیدرات ها ، ید ، جیوه ، کبالت ، متیلن آبی (یک داروی رایج) ، مالاکیت سبز (داروی دیگری) ، داروهای سولفا ، رنگهای آلی و بسیاری از عناصر و ترکیبات دیگر. اما جایی که کربن فعال واقعاً می درخشد پاک سازی آب و از بین بردن بوی بد آکواریوم است.فراموش نکنید که به محض پر شدن منافذ موجود در کربن فعال ، این فیلتر جادویی دیگر نمی تواند آلودگی بیشتری را از آکواریوم شما به دام بیندازد.به همین دلیل ، شما باید کربن فعال قدیمی را با کربن جدید در فیلتر خود جایگزین کنید.

توجه : بسیاری از داروهای رایج آکواریوم از جمله آنتی بیوتیک ها توسط کربن فعال حذف می شوند و بنابراین بهتر است در هنگام درمان از آکواریوم خارج شده و پس از طی مراحل درمان برای حذف باقی مانده دارویی به آب اضافه گردد .

کربن فعال چه مدت دوام می آورد؟

خوب ، این پاسخ کاملاً به میزان کثیف بودن آب شما بستگی دارد. هرچه آب کثیف تر باشد ، زودتر نیاز به تعویض آن دارید. برای یک آکواریوم که به خوبی نگهداری می شود ، بسیاری از علاقه مندان به ماهی زینتی  هر ماه یک بار کربن فعال را در فیلتر خود جایگزین می کنند.البته این نکته را فراموش نکنید که اگر کربن فعال را قبل از فیلتر مکانیکی نصب کنید ، به زودی تمامی منافذ آن مسدود شده و عمر آن کوتاه خواهد گردید.

بیشتر بدانید:  دو رگه گیری و ایجاد ماهیان هیبرید درماهیان زنده زا

 کربن فعال پس از پر شدن هیچ یک از آلاینده ها را به درون آب شما پس نخواهد داد . گرچه از نظر فنی این موضوع  امکان پذیر است ، اما این امر نیاز به تغییراتی در شیمی آب دارد که در آکواریوم شما رخ نخواهد داد. بنابراین ، اگر فراموش کنید کربن فعال و قدیمی آکواریوم خود را جایگزین نمایید جای نگرانی نیست و این موضوع  به آکواریوم شما آسیب نمی رساند. کربن فعال کاملا بی خطر است.

کربن فعال چه کاری نمی تواند انجام دهد؟

کربن فعال اغلب به عنوان یک محصول معجزه آسا به شما معرفی می گردد  که می تواند مخزن شما را از هر مشکلی نجات می دهد.اما این موضوع عملا صحت ندارد.

 کربن فعال عملا توانایی حذف موارد ذیل را نخواهد داشت :

  1.     آمونیاک
  2.     نیتریت ها
  3.     نیترات

این یعنی ، همه عواملی که در چرخه نیتروژن دخیل هستند .کربن فعال همچنین باعث از بین رفتن فلزات سنگین مانند آهن نمی شود. اگر منبع آب شما حاوی این موارد است ، قبل از افزودن آب به آکواریوم خود ، از یک تصفیه آب دیگر استفاده کنید.

و البته با وجود سرو صدایی که اغلب افراد نا آگاه ایجاد می کنند ، باید بدانید که شما نمی توانید کربن فعال را “شارژ” یا “دوباره فعال کنید” کنید . داستان های زیادی در مورد چگونگی شارژ زغال فعال در اجاق گاز شنیده ام تا دوباره کربن شما به حالت قبل برگردد … بهتر است با این توهمات وقت خود را تلف نکنید.زمانی که منافذ موجود بر روی کربن فعال شما پر از آلاینده های محبوس شده است ، فقط برای سطل زباله مناسب است.

بیشتر بدانید:  ایجاد چرخه آکواریم، بدون نیاز به ماهی

و البته فراموش نکنید که  اگر آکواریوم خود را تمیز نگه ندارید و به طور منظم به آن رسیدگی نکنید ، تمام کربن موجود در جهان باعث صرفه جویی در آکواریوم شما نخواهد شد!

 انواع مختلف کربن فعال کدامند و کدام یک برای شما مناسب است؟

توجه داشته باشید که کربن فعال بسته به نوع تولید ، اشکال مختلفی دارد. و ، هر یک استفاده خاصی دارند.

 رایج ترین اشکال کربن فعال عبارتند از:

  1.     مهره کربن فعال (BAC)
  2.     کربن فعال اکسترود شده (EAC)
  3.     کربن فعال گرانول (GAC)
  4.     کربن فعال پودری (PAC)

کربن فعال همچنین می تواند از انواع مختلفی از مواد تشکیل شود ، از جمله:

  1.     ذغال سنگ بتمنس
  2.     ذغال سنگ نارس
  3.     چوب
  4.     نارگیل

به چه میزان کربن فعال نیازمندیم؟

برای هر 150 لیتر آب به میزان 250 گرم کربن فعال نیاز است

آیا از فیلتر فعال از کربن فعال استفاده می کنید؟ با گذاشتن کامنت تجربیات خود را به اشتراک گذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *