بیکر : آراسته (Polypterus ornatipinnis)

نام علمی: Polypterus ornatipinnis


نام مشترک : بیکر آراسته ، آذرخش و اژدر ماهی ، پلی پتروس


نام انگلیسی : Ornate Bichir


سطح مراقبت : متوسط


اندازه ماهی: تا ۲۴ اینچ (۶۱ سانتی متر)


اسیدیته آب : ۷ – ۸


سختی آب : ۱۰ – ۱۸


دمای مورد نیاز: ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتیگراد


طول عمر: ۵ تا ۱۵ سال


منبع / زیستگاه: مرکز و شرق آفریقا ( کنگو ، دریاچه تانگانیکا )


رفتار / خلق و خو: بیکر آراسته که در ایران با در خانواده آذرخش ها و اژدر ماهی ها قرار می گیرد یک ماهی بسیار تهاجمی یک شکارچی قابل است. این ماهی که بیشتر فعالیت خود را در شب هنگام انجام می دهد در طی روز در مخفی گاه های صخره ای آکواریوم پنهان شده و به استراحت می پردازد . نکته بسیار مهمی که باید در نگهداری از این ماهی فراموش نگردد فعالیت بسیار بالا و توانایی او به خارج شدن از آکواریوم است لذا حتما باید درپوشی مناسب و بدون درز برای مخزن آنها تعبیه نمود . این آذرخش می تواند ماهیان کوچکتر را به راحتی شکار و ببلعد ، بیکر آراسته حتی به همنوعان خود نیز رحم نکرده و آنها را گاز خواهد گرفت.در آکواریوم این ماهی باید از گیاهکاری متراکم ، بستری با شن نرم و غارهای صخره ای برای پنهان شدن آن استفاده نمود . ضمنا استفاده از چوب مرداب برای شبیه تر شدن محیط زندگی آن به اکوسیستم طبیعی مار ماهی ها توصیه شده است. بیکر آراسته نسبت به سایر بیکر ها زیبایی قابل توجه تری دارد. این ماهی نسبت به شرایط آب حساست بالایی داشته و به آب بسیار تمیز نیازمند است.

بیشتر بدانید:  سیچلاید آفریقایی : سیچلاید طاووسی (Aulonocara baenschi)

جنسیت: باله مخرجی بیکر آراسته نر بیشتر ماده ها پهنا دارد.


جفتگیری / تولید مثل:معمولا تکثیر بیکر آراسته در آکواریوم های خانگی بسیار نادر است. گفته شده است که ماهی نر بیکر ابتدا به تعقیب ماهی ماده نموده و سپس خود را به دور بخش تناسلی آذرخش ماده پیچیده به شکلی که باله و بخش مخرجی او شکل کاسه به خود می گید.

بعد از این مرحله ماهی ماده تخم ها را که اتصال ضعیفی بین آنها بر قرار است رها کرده و ماهی نر آنها را پس از بارور ساختن بین گیاهان و سطوح دیگر رها می سازد

تخم ها ۳ تا ۴ روز بعد هچ شده و می توان لاروها را بعد از جذب کیسه زرده ( که بین ۳ تا ۵ روز طول خواهد کشید ) با لارو آرتیمیا و میکرو کرم تغذیه می کنند . اکر بیکر های نوجوان را خوب تغذیه نکنید ممکن است به یکدیگر حمله کرده و همدیگر را بخورند.


حجم آکواریوم: حد اقل ۲۸۰ لیتر


سازگاری : بیکر آراسته را باید با چاقو ماهی ها و یا سیچلاید های بزرگ نگهداری نمود


رژیم غذایی : بیکر آراسته گوشت خوار می باشد. کرم خونی ، ماهیان زنده و فیله ماهی ،طعمه سفید ، میگو و صدف و همچنین گوشت مرغ از جمله مواردی است که باید در تغذیه آنها گنجانده شود. فراموش نکنید که بیکرها معمولا غذاهای خشک را قبول نمی کند.


منطقه شنا: عمدتا در کف آکواریوم


حفاظت محیط زیست: حداقل نگرانی


بیماری ها:

آلودگی با ماکروژیروداکتیلوس ها

استفاده از مطلب بدون ذکر عنوان ممنوع : سایت جامع ماهیان زینتی

بیشتر بدانید:  کاراسین و تترا : تترا خونین دل (Hyphessobrycon erythrostigma)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *