بیکر : مرمری (Polypterus palmas)

نام علمی: Polypterus palmas


نام مشترک : بیکر مرمری ، بیکر باله کوتاه ، آذرخش و اژدر ماهی ، پلی پتروس


نام انگلیسی : Shortfin Bichir, Marbled Bichir


سطح مراقبت : متوسط


اندازه ماهی: تا ۱۱.۸ اینچ (۳۰ سانتی متر)


اسیدیته آب : ۶.۵ – ۷.۲


سختی آب : ۸ – ۱۰


دمای مورد نیاز: ۲۶ تا ۲۸ درجه سانتیگراد


طول عمر: ۸ تا ۱۲ سال


منبع / زیستگاه: غرب و مرکز آفریقا ( کامرون ، سیرالئون ، ساحل عاج، کنگو ، زئیر ، گینه استوایی ، لیبریا)


رفتار / خلق و خو: بیکر مرمری که در ایران با در خانواده آذرخش ها و اژدر ماهی ها قرار می گیرد یک ماهی آرام و صلح جو و در عین حال یک شکارچی قابل است. این ماهی که بیشتر فعالیت خود را در شب هنگام انجام می دهد در طی روز در مخفی گاه های صخره ای آکواریوم پنهان شده و به استراحت می پردازد . نکته بسیار مهمی که باید در نگهداری از این ماهی فراموش نگردد توانایی او به خارج شدن از آکواریوم است لذا حتما باید درپوشی مناسب و بدون درز برای مخزن آنها تعبیه نمود . این آذرخش می تواند ماهیان کوچکتر را به راحتی شکار و ببلعد.در آکواریوم این ماهی باید از گیاهکاری متراکم ، بستری با شن نرم و غارهای صخره ای برای پنهان شدن آن استفاده نمود . ضمنا استفاده از چوب مرداب برای شبیه تر شدن محیط زندگی آن به اکوسیستم طبیعی مار ماهی ها توصیه شده است. بیکر مرمری نسبت به سایر بیکر ها آرامتر می باشد


جنسیت: باله مخرجی بیکر مرمری نر دو برابر ماده ها پهنا دارد.

بیشتر بدانید:  مار ماهی : پلکا (Mastacembelus dayi)

جفتگیری / تولید مثل:معمولا تکثیر بیکر مرمری در آکواریوم های خانگی بسیار نادر است. گفته شده است که ماهی نر بیکر ابتدا به تعقیب ماهی ماده نموده و سپس خود را به دور بخش تناسلی آذرخش ماده پیچیده به شکلی که باله و بخش مخرجی او شکل کاسه به خود می گید.

بعد از این مرحله ماهی ماده تخم ها را که اتصال ضعیفی بین آنها بر قرار است رها کرده و ماهی نر آنها را پس از بارور ساختن بین گیاهان و سطوح دیگر رها می سازد

تخم ها ۳ تا ۴ روز بعد هچ شده و می توان لاروها را بعد از جذب کیسه زرده ( که بین ۳ تا ۵ روز طول خواهد کشید ) با لارو آرتیمیا و میکرو کرم تغذیه می کنند . اکر بیکر های نوجوان را خوب تغذیه نکنید ممکن است به یکدیگر حمله کرده و همدیگر را بخورند.


حجم آکواریوم: حد اقل ۲۸۰ لیتر


سازگاری : بیکر مرمری را باید با چاقو ماهی ها و یا سیچلاید های بزرگ نگهداری نمود


رژیم غذایی : بیکر مرمری گوشت خوار می باشد. کرم خونی ، ماهیان زنده و فیله ماهی ،طعمه سفید ، میگو و صدف و همچنین گوشت مرغ و ماهیچه از جمله مواردی است که باید در تغذیه آنها گنجانده شود. فراموش نکنید که بیکرها معمولا غذاهای خشک را قبول نمی کند.


منطقه شنا: عمدتا در کف آکواریوم


حفاظت محیط زیست: حداقل نگرانی


بیماری ها:

آلودگی با ماکروژیروداکتیلوس ها

استفاده از مطلب بدون ذکر عنوان ممنوع : سایت جامع ماهیان زینتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *