ماهی پرت یا طوطی ماهی آب شیرین

سیچلاید آمریکایی : پرت (cichlasoma parrot)

نام علمی: cichlasoma parrot


نام مشترک : پرت یا طوطی ماهی


نام انگلیسی: parrot


سطح مراقبت : متوسط


اندازه ماهی: تا ۸ اینچ (۱۵ تا ۲۰ سانتی متر)


اسیدیته آب : ۱۵ – ۸


سختی آب : ۵- ۲۰


دمای مورد نیاز: ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتیگراد


طول عمر: به طور متوسط ۱۰تا ۱۵سال


منبع / زیستگاه: این گونه بعلت ترکیبی بودن در طبیعت یافت نمی شود.


رفتار / خلق و خو: پرت ها ی خجالتی عموما خلق و خویی آرام داشته و نباید آنها را با ماهیان مهاجم نگهداری نمود. بعلت علاقه این ماهی به حفر باید بستری نرم و تا حد امکان تیره برای او در نظر گرفت و برای کاهش استرس آن ضمن تهیه مکان هایی باری اختفا روشنایی آکواریوم را تا حد متوسط تقلیل داد . این ماهی مانند سایر سیچلاید ها خیلی زود اکواریوم را کثیف می کند و به همین منظور از فیلتر های قوی در آکواریوم های انها استفاده می گردد . تعویض هفتگی آب به میزان ۲۰ تا ۲۵ دصد توصیه شده است.


جنسیت: نر ها دارای لوله جنسی نوک تیز و ماده ها دارای لوله تخم ریزی با سر گرد.


جفتگیری / تولید مثل: متاسفانه علارغم نمایش زیبایی که جفت ها برای پرورش تخم های خود ایفا می کنند بعلت عقیم بودن نر ها هیچگاه چرخه تولید مثل تکمیل نمی گردد.

اما اگر خوش شانس باشید و پرت شما با سیچلاید های مشابه مانند Cichlid nigrofasciata جفت بخورد می توان به تکثیر آنها خوش بین بود.

شما می توانید با بالا بردن درجه حرارت مخزن به میزان 2 تا 3 درجه و تغییر 10 تا 15 درصدی آب با آب مقطر و البته تغذیه پرت ها با آرتیمیای زنده (میگوی آب شور) به مدت 2 هفته ماهی ماده را که با وجود تخم های داخل شکمش حالت برآمده گرفته است برای تخم ریزی تشویق نمایید.

بیشتر بدانید:  ماشه ماهی: بورسا (Rhinecanthus verrucosus)

در این حالت بهتر است phآکواریوم ثابت بماند (اگر میزان اسیدیته بیش از 7.2 گردد پوسته تخم ها سفت گردیده و اسپرم ها نمی توانند به آنها نفوذ کنند و اگر میزان ph از حالت نرمال پایین تر باشد اسپرم ها تخریب می شوند)

در آغاز تخم ریزی ماهی نر شروع به رقص خواصی نموده و با شنای یک طرفه در کنار ماهی ماده وی را به تخم ریزی ترغیب می کند . پس از اطمینان از آمادگی جنس ماده ماهی نربرای ساخت بستری مناسب شروع به حفر قسمتی از شن داخل آکواریوم می نماید . در این هنگام و تا آماده شدن محیط ماهی ماده از این قلمرو محافظت می کند و پس از تخم ریزی این وظیفه به ماهی نر محول می گردد.

پس از تخم ریزی و بارور سازی آنها توسط ماهی نر به مراقبت از تخم ها پرداخته و با خوردن تخم های سفید شده که بیشتر ناشی از قارچ ها می باشد از انتشار آنها به سایر تخم ها جلوگیری می کنند. اگر ماهی نر پرت شما عقیم باشد تقریبا تمامی تخم ها سفید شده و توسط والدین خورده می شوند در غیر این صورت شما دارای فرزندان پرت فراوانی خواهید شد

بچه پرت ها پس از خروج از تخم به خاطر داشتن کیسه زرده به مدت 2 روز به تغذیه نیازی ندارند اما پس از 2 روز تغذیه با آرتمیای زنده و شسته شده(بچه ماهی کمتر به خوردن غذای شور رغبت می کنند)آغاز می گردد . این نوزادان پس از دو هفته تا حود زیادی استقلال می یابند.

پرت ها معمولا به رنگ های قرمز، زرد و نارنجی یافت می شوند اما معمولا بچه ها و جوانتر ها سبز رنگ هستند

بیشتر بدانید:  جراح ماهی : آشیل (Acanthurus achilles)

حجم آکواریوم: حداقل ۱۲۰ لیتر آب


سازگاری : معولا در دسته های ۴ تا ۵ تایی نگهداری می گردد و با ماهیان صلح جو و هم اندازه خود سازگاری دارد


رژیم غذایی : همه چیز خوار، غذای ماهیان گوشت خوار ، آرتیمیای زنده (2 تا سه بار در هر ماه) ، دل گاو و ساردین، کرم خونی ، تترا


منطقه شنا: تمام سطوح آکواریوم


حفاظت محیط زیست: مورد ارزیابی قرار نگرفته


بیماری ها:

White spot Disease

Hole-in-the-Head Disease

استفاده از مطلب بدون ذکر عنوان ممنوع : سایت جامع ماهیان زینتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *