سیچلاید آفریقایی : فرونتوزوا (Cyphotilapia frontosa)

نام علمی: Cyphotilapia frontosa


نام مشترک : سیچلاید کله قوزدار یا فرونتوزا


نام انگلیسی: Frontosa , Humphead cichlid


سطح مراقبت : متوسط تا آسان


اندازه ماهی: تا ۱۴ اینچ (۳۵سانتی متر)


اسیدیته آب : ۷.۸ – ۹


سختی آب : ۱۲- ۲۰


دمای مورد نیاز: ۲۴تا ۲۸ درجه سانتیگراد


طول عمر: درصورت نگهداری مناسب تا ۲۵ سال


منبع / زیستگاه: دریاچه تانگانیکا در شرق آفریقا


رفتار / خلق و خو: این سیچلاید به طور کلی صلح جو بوده و بجز در موارد نادر که ممکن است ماهیان کوچکتر از خود را ببلعد با اکثر ماهیان دیگر سازگار می باشد. آکواریوم این سیچلاید نسبتا خجالتی باید دارای حفره ها و گلدان هایی باشد تا ماهی بتواند خود را در ان پنهان سازد. کله قوزی ها را به طور معمول در دسته های ۸تا ده تایی نگهداری کرده و نسبت یک نر برای سه ماده را رعایت می کنند. . این ماهی زیبا در سن ۴ سالگی به بلوغ رسیده و نیاز به تحمل زیادی از سوی شما برای رسیدن به سن تولید مثل دارد . توصیه شده که هر هفته ۱۰ تا ۲۰ درصد آب اکواریوم را تعویض نمایید.


جنسیت: سیچلاید های نر این گونه معمولا باله های بلند تری داشته و برآمدگی روی سر انها به وضوح ازجنس ماده بزرگتر است. این برامدگی معمولا در سنین جوانی ماهی وجود نخواهد داشت .


جفتگیری / تولید مثل: برای جفت گیری معمولا باید از یک هفته قبل نسبت به تغذیه ماهی ها با مواد مقوی و ویتامینه اقدام نمود . محیط جفت گیری سیچلاید فرونتوزا باید دارای سنگ های تخت و یا گودال های شن و ماسه در کف آکواریوم می باشدتا ماهی به راحتی بتواند در سطح صاف و یا شیشه تخم ریزی نماید .انتخاب سه ماده برای یک نر شروع کار برای یک تولید مثل موفق است . پس از مدتی جفت گیری با موفقیت صورت خواهد گرفت و ماهی ماده شروع به تخم ریزی خواهد نمود و ماهی نر بلافاصله به بارور ساختن آنها اقدام خواهد نمود . پس از باروری ماهی ماده تخم ها را که به ۵۰ عدد خواهد رسید به تدریج در دهان خود جمع نموده و به مدت۵ تا ۶ هفته از آنها نگهداری خواهد نمود. پس از ۵ تا ۶ هفته نوزادان به زندگی مستقل خود ادامه خواهند داد .

بیشتر بدانید:  سیپرینید و بارب : بارب طلایی (Puntius sachsii)

حجم آکواریوم: حداقل ۳۰۰ الی ۶۰۰لیتر آب


سازگاری : سیچلاید های کله قوزی را بهتر است با سایر سیچلاید های آرام و بزرگ آفریقایی نگهداری نمود


رژیم غذایی : این ماهی به مانند سایر سیچلاید های به غذای مخصوص و تجاری انها نیاز داشته و از میگو ف ماهی خشک و منجمد نیز در جیره غذایی انها استفاده می شود


منطقه شنا: تمام سطوح آکواریوم


حفاظت محیط زیست: کمترین نگرانی


بیماری ها:

White spot Disease

Dactylogyrus Gill Flukes Disease

Oxygen deficiency

Fish fungus

Bacterial Infections

استفاده از مطلب بدون ذکر عنوان ممنوع : سایت جامع ماهیان زینتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *