سیچلاید آفریقایی : سیچلاید طاووسی (Aulonocara baenschi)

نام علمی: Aulonocara baenschi


نام مشترک : سیچلاید طاووسی


نام انگلیسی: peacock cichlid


سطح مراقبت : آسان.


اندازه ماهی: تا ۶ اینچ (۱۳سانتی متر)


اسیدیته آب : ۷.۸ – ۹


سختی آب : ۱۰- ۱۸


دمای مورد نیاز: ۲۵تا ۲۹درجه سانتیگراد


طول عمر: درصورت نگهداری مناسب تا ۱۰سال


منبع / زیستگاه: امتداد سواحل غربی دریاچه مالاوی در آفریقا


رفتار / خلق و خو:سیچلاید طاووسی که در رنگ های بسیار متنوعی یافت می شوند در اکثرمواقع بسیار قلمرو گرا و پرخاشگر بوده و علاقه زیادی به بلعیدن ماهیان کوچکتر از خود دارد . محیط زندگی سیچلاید های طاووسی باید مملو از غارها و مخفیگاه هایی برای استراحت این ماهی بوده و بستر آن پوشیده از شن و ماسه ریز و نرم باشد. بعلت باز دوست بودن این ماهی باید با کمک مرجان های آهکی اسیدیته آب را به سمت قلیایی بودن حفظ نموده و در صورت امکان بین ۲۰ تنا ۵۰ درصد آب را هر هفته با آب تازه جایگزین نمود. سیچلاید طاووسی علاقه زیادی به جهش از درون آکواریوم دارد و بهتر است از یک درپوش مطمئن برای مخزن خود استفاده نمایید. این سیچلاید ها را معمولا در نسبت یک نر در مقابل ۴ تا ۶ ماده نگهداری می کنند .


جنسیت: در سیچلاید طاووسی نر ها درشت تر ازجنس ماده بوده و تا حدود بسیار زیادی رنگارنگ تر از ماده ها به نظر می رسند . ضمن اینکه باله ها در نرها به صورد محسوسی بلند تر به نظر می رسند.


جفتگیری / تولید مثل: برای جفت گیری معمولا باید از یک هفته قبل نسبت به تغذیه ماهی ها با مواد مقوی و ویتامینه اقدام نمود . محیط جفت گیری سیچلاید طاووسی باید دارای سنگ های تخت و یا گودال های شن و ماسه در کف آکواریوم می باشدتا ماهی به راحتی بتواند در سطح صاف و یا شیشه تخم ریزی نماید .انتخاب ۴ تا ۶ ماده برای یک نر شروع کار برای یک تولید مثل موفق است . در ابتدای جفت گیری ماهی نر با براق نشان دادن خود سعی در ترغیب ماده ها خواهد نمود و در صورت بی تفاوت بودن آنها به این حالت هیجان زده و عصبی خواهد شد. پس از مدتی جفت گیری با موفقیت صورت خواهد گرفت و ماهی ماده شروع به تخم ریزی خواهد نمود و بلافاصله آنها را در دهان جمع خواهد کرد . ماهی نر با کمک لکه تخم که بر روی باله مقعدی خود قرار دارد ماهی ماده را به سمت خود خواهد کشاند تا برای برداشتن تخم دهانش را باز نماید و با این کار ماهی نر اسپرم ها را روی تخم ها خواهد ریخت . پس از باروری ماهی ماده تخم ها را که به ۲۰ تا ۴۰ عدد خواهد رسید در دهان خود جمع نموده و به مدت ۴ هفته و بدون خوردن غذا و تا زمان تولد و شنای آزاد از آنها نگهداری خواهد نمود. پس از ۴ هفته نوزادان به زندگی مستقل خود ادامه خواهند داد . و می توان ژس از جذب کیسه زرده آنها را با آرتیمیا و یا ناپلی تغذیه نمود .

بیشتر بدانید:  بیکر : مرمری (Polypterus palmas)

حجم آکواریوم: حداقل ۲۰۰لیتر آب


سازگاری : معمولا به خاطر حس قلمرو طلبی و رفتارهای هجومی در هنگام تخم ریزی با همنوعان خود نگهداری می شوند.


رژیم غذایی : این ماهی به مانند سایر سیچلاید های دریاچه مالاوی نیاز به جیره غذایی کم پروتئین شامل کرم های خونی، ماهیان کوچک میگوی آب شور ، آرتیمیا و سبزیجات تازه مانند اسپیرولینا و اسفناج نیازمند است


منطقه شنا: تمام مناطق آکواریوم


حفاظت محیط زیست: کمترین نگرانی


بیماری ها:

White spot Disease

Dactylogyrus Gill Flukes Disease

Malawi Bloat

Bacterial Infections

استفاده از مطلب بدون ذکر عنوان ممنوع : سایت جامع ماهیان زینتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *