جراح ماهی : شانه نارنجی (Acanthurus olivaceus)

نام علمی: Acanthurus olivaceus


تبار شناسی : متعلق به خانواده جراح ماهی یا تانگ ها (Acanthuridae)


نام مشترک : جراح شانه نارنجی


نام انگلیسی:Orangespot Surgeonfish, Orangeshoulder Tang, Orangeband Surgeonfish, Orange Blotch Surgeonfish, Orange Spot Tang


سطح مراقبت :  متوسط تا دشوار


اندازه ماهی: تا 13.8 اینچ (35 سانتیمتر )


اسیدیته آب : 8.2 – 8.4


سختی آب : 8-12


شوری آب : 1.020 – 1.025


دمای مورد نیاز: 23 تا 28 درجه سانتیگراد


طول عمر: درصورت نگهداری مناسب بین 5 تا 10 سال


منبع / زیستگاه: اقیانوس آرام (فیجی ، اندونزی)


رفتار / خلق و خو: جراح ماهی ها که عمدتا صلح جو و خجالتی می باشند بدنی از دو پهلو فشرده، بالهٔ پشتی دارای ۴ الی ۹ عدد خار. بالهٔ مخرجی طویل و دارای ۲ تا ۳ عدد خاردارند . در دو طرف ساقهٔ دمی دارای یک خار جانبی (شبیه به اسکالپل یا چاقوی جراحی ) بوده که درون شیاری قرار می‌گیرند و در هنگام خطر از شیار بیرون می‌آیند. به این ماهی ها در مناطق مختلف، اسامی معمولی زیادی مانند ماهی جراح، ماهی دکتر، ماهی نیشتردار و ماهی یک شاخ داده شده است.زیستگاه طبیعی آنها بیشتر در مناطقی با بستر سخت زیست می‌کنند نظیر مناطق صخره‌ای مرجانی است . جراح ماهی شانه نارنجی روزها فعال بوده و شبها در میان صخره‌ها و مرجان‌ها پناه می‌گیرند به صورت دسته‌های کوچک یا بزرگ حرکت می‌کنند. این ماهی مناسب برای آکواریوم ریف بوده و برای شنا به فضای کافی نیاز دارند .جهت شادابی بیشتر جراح ماهی ها تعویض 20 درصدی آب آکواریوم به صورت ماهیانه توصیه می گردد . این جراح ماهی توانایی پرش از داخل آکواریوم را داراست.
در هر حال هنگام حمل و نقل یا نگهداری این ماهی ها،بایستی دقت لازم به عمل آید، زیرا زخم حاصله از تماس بدن با شعاع های باله ای این ماهی ها بسیار دردناک بوده و ممکن است ایجاد عفونت نیز بنماید.

بیشتر بدانید:  فرشته ماهی : کوتوله پاستل (Centropyge multicolor)

جراح ماهی شانه نارنجی در جوانی زرد با سایه های آبی رنگ در باله های زیرین و دم و در بلوغ نبمه جلویی بدن خاکستری روشن و نیمه پشتی خاکستری تیره مایل به آبی و شکل دم مانند قیچی باز است.این ماهی بر خلاف سایر جراح ماهی ها با سایر هم نوعان خود رفتاری مسالمت آمیز دارد.


جنسیت: جنسیت آنها قابل تشخیص نیست (در برخی منابع به بزرگتر بودن جنس نر نسبت به ماده ها اشاره شده است )


جفتگیری / تولید مثل: جراح ماهی ها عموما در آکواریوم تکثیر نمی کنند ولی به طور کلی روش تکثیر آنها به شرح ذیل می باشد :
معمولا در ساعات بعد از ظهر و در کنار صخره های مرجانی ، گله ای از جراح ماهی ها تشکیل و ماهیان نر به دنبال ماهیان ماده دارای تخم می گردند پس از آن ماهی نر با تغییر رنگ و حرکات اغوا کننده ضمن معاشقه به تحریک ماهی ماده مورد نظر می پردازد . جراح ماهی های جفت شده شروع به شنای قوسی شکل پرداخته و زمانی که به راس قوس می رسند همزمان به رها کردن تخم و اسپرم می پردازند . تخم ها پس از چند روز باز شده و لارو ها پس از 4 روز به تغذیه از پلانکتون ها می پردازند


حجم آکواریوم: برای یک جفت بالغ تا 750 لیتر آب


سازگاری : جدول دوم


رژیم غذایی : جراح ماهی شانه نارنجی گیاه خوار بوده و غذای اصلی آن را خزه ها تشکیل می دهد و در آکواریوم نیز بایستی به آنها اسفناج نیم پخته ، برگ کاهو ، اسپیرولینا ، میگو و قرص های حاوی جلبک های دریایی داد. تغذیه این ماهی با غذاهای گیاهی مملو از ویتامین و بتا کاروتن ضمن افزایش رنگ ماهی می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی آن گردد .

بیشتر بدانید:  فرشته ماهی : فرشته ماهی آتشین (Centropyge loricula)

منطقه شنا: در تمام مناطق آب به شنا و شکار مشغول خواهد بود

استفاده از مطلب بدون ذکر عنوان ممنوع : سایت جامع ماهیان زینتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *